O zasadności istnienia i faktycznej skuteczności działania organizacji przedsiębiorców można dyskutować godzinami. Fakt jest taki: istnieją takie instytucje i można znaleźć w nich różnego rodzaju wsparcie. Czy po nie sięgniesz i ile z niego skorzystasz, to zależy już od Ciebie.

Istnieją trzy główne, formalne rodzaje stowarzyszeń i jeden rodzaj nieformalny.

Stowarzyszenia ogólnopolskie – to np. Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, Konfederacja Lewiatan, Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych. Korzyści z należenia do takiego grona to m.in. wiedza (np. raporty lub analizy), kontakty, udział we wspólnych projektach (np. rozwijających rynek pracy). Przede wszystkim jednak, na tym poziomie możesz znaleźć osoby-przedsiębiorców, którzy doskonale rozumieją twoje problemy, wątpliwości, wyzwania. Powód: mają je dokładnie takie same. I co jest fantastyczne, zwykle nie konkurują ze sobą bezpośrednio, więc naprawdę mogą sobie pomóc.

Stowarzyszenie branżowe – to np. Związek Firm Public Relations, Związek Pracodawców Branży Internetowej, Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Gdy należysz do takiego grona, możesz poznać problemy branży i współpracować ze swoimi konkurentami przy rozwoju całej branży. Im większy tort czyli wartość rynku dla twoich produktów lub usług w ogóle, tym większa jest twoja część udziału w tym rynku. Na poziomie branżowym ty i inne firmy należące do takiej organizacji wspólnie pozyskujecie wiedzę i kontakty, jednak w 99 proc. przypadków w tyle głowy pozostaje świadomość, że jednak konkurujecie o te same pieniądze klientów – warto więc się różnić od siebie.

Stowarzyszenia lokalne – to np. Dolnośląscy Pracodawcy, Pracodawcy Pomorza, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców Podkarpackich. Ten rodzaj stowarzyszeń posiada zalety stowarzyszeń branżowych (wspólne tematy i problemy) oraz zalety stowarzyszeń ogólnopolskich (zwykle należą do nich firmy z różnych branż, więc konkurencja bezpośrednia jest niewielka). Dzięki temu możesz zdobyć wiedzę odnośnie rynku w twojej okolicy, nawiązać kontakty do wspólnych projektów, ale też masz szansę pozyskać rzetelnych partnerów do twojej sieci biznesowej (dostawców, odbiorców). Pamiętaj tylko, żeby nie otwierać rozmowy od propozycji transakcji. Najpierw znajomość, potem biznes.

Sieć biznesu, o której właśnie wspomnieliśmy, jest nieformalnym stowarzyszeniem firm dostarczających, powiązanych stałymi transakcjami zakupu lub sprzedaży. W centrum takiej sieci zwykle znajduje się główny producent, który gromadzi zaufanych dostawców surowców, maszyn, wiedzy, usług wspierających (reklamy, edukacji, finansów). Dzięki odpowiedniej budowie i zarządzaniu siecią, główny producent rośnie – a wraz z nim rosną jego dostawcy. Twoja firma należy co najmniej do jednej takiej sieci biznesowej jako dostawca i na pewno posiada taką sieć biznesową jako producent. O tym, jak prowadzić i brać udział w takiej sieci, będziemy pisać w kolejnych artykułach. Zapraszamy do śledzenia publikacji na portalu i na naszym profilu na Facebooku.

Ponieważ udział w organizacji przedsiębiorców zwykle wiąże się z pewną opłatą, zwykle roczną, i ponieważ w każdym województwie lub regionie działa zwykle kilka organizacji lokalnych plus kilka organizacji branżowych, no i są jeszcze organizacje ogólnopolskie, dlatego wybór właściwej organizacji jest dość ważny. Najprostszym choć nieco czasochłonnym sposobem jest udział jako jednorazowy gość w kilku wydarzeniach, organizowanych przez różne organizacje. Idź na spotkanie, dyskusję, konferencję, porozmawiaj z innymi firmami w twojej okolicy, popatrz, co dzieje się na stronach internetowych oraz profilach społecznościowych organizacji. Zwykle też każda organizacja prowadzi własny i darmowy newsletter: zapisz się na niego i po kilku tygodniach zobaczysz, czy umiesz wykorzystać posiadane informacje i czy są one ci naprawdę potrzebne. Wystrzegaj się oczywiście stowarzyszeń, które stawiają na kolesiostwo i podejrzane propozycje.

Możesz nie należeć do żadnej organizacji, a mimo to robić fajne pieniądze i budować pozytywny wizerunek przedsiębiorcy. Pomyśl jednak o należeniu do jakiejś (najlepiej chyba do lokalnej, w drugiej kolejności – do branżowej), choćby po to, żeby mieć z kim porozmawiać o prowadzeniu firmy: jak jeden przedsiębiorca do drugiego, szczerze, ze świadomością wszystkich niuansów, problemów i stresu. Czasem się to naprawdę przydaje.

Ku naszemu zdziwieniu, organizacji przedsiębiorców działa w Polsce całkiem sporo. Stowarzyszenia nie są trudne do znalezienia w internecie. Zwykle wystarczy wpisać słowo „stowarzyszenie” i nazwę branży, albo nazwę miasta lub województwa/regionu.

Poniżej podajemy kilka przykładowych linków:
zpp.net.pl
www.popon.pl
konfederacjalewiatan.pl
przedsiebiorcy.pl
zfpr.pl
iab.pl
federacjaprzedsiebiorcow.pl
kpf.pl
dolnoslascypracodawcy.pl
spkip.pl
pracodawcy.info.pl
pomorskibiznes.org/pl
pracodawcypomorza.pl

(CBP)