Pomysł na biznes koszulkowy jest banalny: projektujesz wzór, zlecasz produkcję, umawiasz dystrybucję, liczysz zyski z marży. Wielu tego próbowało i wielu poniosło porażkę. Tymczasem sukces leży w niuansach. Luke Westcott, australijski przedsiębiorca, je odnalazł.

Sztuczka polega na wyjściu z ofertą specjalistyczną poza rodzimy rynek, do odbiorców globalnych. Westcott prowadził wcześniej inny biznes: sklep internetowy na eBayu, gdzie sprzedawał kolekcjonerskie koszulki sportowe mało znanych klubów i reprezentacji afrykańskich. Zainteresowanie koszulkami sprawiło, że Westcott zainteresował się ich pozyskaniem bezpośrednio od źródła: od producentów współpracujących z krajowymi federacjami.

Po krótkim sprawdzeniu okazało się, że wiele reprezentacji nie posiadało oficjalnego dostawcy. Nie opłacało się podpisywać z nimi kontraktów ani globalnym markom odzieży sportowej, ani też lokalnym producentom. Ile bowiem koszulek mogli sprzedać? Kilka tysięcy sztuk dla piłkarzy reprezentacji z różnych grup wiekowych, dla fanów – nie wiadomo, bo koszulka jest jednak dość droga, a pieniądze mieszkańcy Afryki wydają na bardziej potrzebne rzeczy np. obuwie lub okulary.

Westcott zauważył okazję, której nie widzieli inni. Połączył dwa pomysły – sklep na skalę globalną i bezpośrednie źródło interesujących, afrykańskich koszulek – i założył osobną firmę. Jej działalność wygląda następująco:

  • firma produkuje koszulki z ciekawymi wzorami (nie na zasadzie „jeden wzór dla wszystkich”, jak robią to duzi producenci) i zaopatruje w nie reprezentacje i kluby,
  • jako oficjalny dostawca posiada prawa do dystrybucji koszulek na świecie m.in. kolekcjonerom,
  • do tego okazało się, że lokalny rynek chętnie kupi niedrogie koszulki.

W najbliższym czasie Westcott planuje otwarcie kilku tradycyjnych sklepów w krajach, z którymi współpracuje, oraz przeniesienie produkcji koszulek z Azji do Afryki.

Nie szedł w masę, nie ciął kosztów, od samego początku celował w rynek globalny. Tak samo mogą postępować polscy przedsiębiorcy, zwłaszcza ci ze sklepami internetowymi. Brawo!

(CBP)

Uwaga: nagroda! W zamian za wypełnienie ankiety, o czym chcesz czytać na CoBoliPrzedsiębiorcę, oferujemy publikację twojej wypowiedzi z linkiem do twojej strony internetowej lub samego linka przy jednym z kolejnych artykułów na portalu (nawet z dramą – jeśli chcesz). Ankieta jest dostępna pod linkiem: https://www.research.net/r/PGHSR8D

Źródło grafiki: moshehar, Pixabay.